onsdag 3 november 2010

Baobab



Förbandet skall medföra ett träd från sin utlandsexpedition och skänka till Kungsholms fort. I fortet finns en park från 1870-talet i vilken planteras träd som hemförts ifrån flottans expeditioner i utländska farvatten sedan lång tid tillbaka. Denna gång har vi med oss ifrån Tanzania tre stycken Baobaoträd, se bild. Våra är dock små stänglar bara ännu så länge.Undertecknad har då fått ansvaret för såväl skötsel som administration av träden fram till överlämnandet av desamma till Kommendanten på Kungsholm fort.Just nu är de omplanterade och står på mindäck där jag besöker dom varje dag med lite själavårdande samtal. Jag återkommer i december så får vi se hur denna story slutar. Jag har också besökt kaptenen och chiefen på ett fartyg vi eskorterar till Mogadishu hamn. Dessa människor är de riktiga hjältarna i vår operation. De får utså beskjutning med risk för eget liv varje gång de går in. Detta samtal var en av de mest annorlunda själavårdande samtal jag haft där detaljerna faller innanför tystnadsplikten så de får anstå denna gång.Se bilden här bredvid på det stolta lastfartyget.Hon är numera en känd silhouett för besättningen.
Med detta säger jag godnatt medans HMS Carlskrona is rolling home across the sea...

/ Pastorn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar